Kształtowanie kompetencji kluczowych u dzieci – założenie na rok 2018/2019
Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter. Z jednej strony ma na celu wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, a z drugiej – dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a także przez działanie umożliwią kształtowanie odpowiednich postaw.
Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują zatem: modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo, odczuwanie i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka.
Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
Wyróżnia się 8 kompetencji kluczowych:
- Porozumiewanie się w języku ojczystym. Jest to zdolność do codziennego komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym z dorosłymi i innymi dziećmi (np. komunikowanie własnych potrzeb, emocji, opowiadanie o zdarzeniach, odpowiadanie na pytania).
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- codzienne słuchanie utworów, wierszy, opowiadań czytanych przez nauczyciela a raz w miesiącu czytanie przez zaproszonego rodzica,
- udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych: „Święto Jabłka”, „Stulecie odzyskania Niepodległości”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Nadanie imienia przedszkola”,
- realizacja zadań z projektu „Uczucia wyrażam wierszem i piosenką”,
- pasowanie na przedszkolaka, akcja „Mała książka wielki człowiek”.
- Porozumiewanie się w językach obcych. Opiera się na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym w sytuacjach codziennych i w zabawie. Istotnym elementem jest wprowadzenie dziecka w odmienne od znanych i typowych sytuacji społecznych, wskazywanie na bogactwo kulturowe, społeczne i językowe innych narodów.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- krótkie wierszyki, liczy do 12, nazywanie części ciała, członków rodziny, zwierzęta , zabawki, czynności związane z wolnym czasem, wykonanie poleceń np. wstań, klaszcz, krótkie gry językowe.
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne. Jest to umiejętność wykorzystywania myślenia matematycznego i logicznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne odnoszą się do wykorzystywania i stosowania wiedzy oraz sposobów objaśniających świat przyrody, czyli eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, sprawdzanie, majsterkowanie.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- zabawy matematyczne przeliczanie „Czarodziejski worek”, zabawy badawcze z magnesem,
- udział w projekcie mały przedsiębiorca,
- zabawy dydaktyczne mające na celu przybliżenie pojęć matematycznych, doskonalenie liczenia.
- Kompetencje informatyczne. Realizowane są poprzez działania wprowadzające dziecko w przestrzeń wirtualną, podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, w tym zabawy projektowe, konstrukcyjne, pracę techniczną i plastyczną.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- oglądanie spektaklów teatralnych,
- pokaz sprzętu elektronicznego w kancelarii dyrektora i gabinecie intendenta, wykorzystywanie internetu,
- oglądanie filmów edukacyjnych „skąd się bierze prąd?”, „co to jest smog?”,
- zapoznanie z kamerą, pokaz powstawania filmu,
- zabawy w kodowanie i dekodowanie.
- Umiejętność uczenia się. Przedszkole to pierwsze metodyczne doświadczenie dziecka związane z uczeniem się – uczeniem się konsekwentnym, możliwie świadomym i ukierunkowanym na osiągniecie konkretnych celów. Rolą przedszkola jest poznanie indywidualnych cech, preferencji dziecka, dobór odpowiednich metod i form pracy, by przygotować dziecko do różnych form nauki – pracy grupowej i indywidualnej oraz do różnorodności stylów uczenia się, tworząc dzieciom sytuacje, w których uczą się one gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania i biorą odpowiedzialność za wynik swoich działań.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- zabawy integracyjne, warsztaty wesołego odkrywcy,
- kształtowanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków,
- uczenie dobrych zachowań,
- zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez tradycyjne i nowoczesne metody.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie. Na etapie przedszkolnym to zdolność do stopniowego wychodzenia poza obszar rodziny, do pracy z innymi w grupie przedszkolnej. Istotne jest, aby dziecko zrozumiało obyczaje i sposoby funkcjonowania osób w różnych społeczeństwach i środowiskach, dostrzegało różnorodność zachowań, a stopniowo też postaw.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- zabawy swobodne- przestrzeganie zasad kodeksu przedszkolaka,
- udział w uroczystości odzyskania niepodległości,
- wycieczka do RCKB,
- udział w konkursach „Kiedy myślę Ojczyzna”,
- wycieczka do Przychodni „Center Med” ul. Browarna,
- spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów: fryzjer, policjant, kominiarz, aktor,
- podkreślenie roli rodziny, organizowanie uroczystości.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość. Należy to rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania. Inicjatywność i przedsiębiorczość są rozwijane wielopłaszczyznowo, i co ważne, ich elementy są obecne podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy dziecko w przedszkolu.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- udział w projekcie „Zdrowy przedszkolak”,
- udział w projekcie „Przedszkolak małym przedsiębiorcą”,
- udział w projekcie „Mały konstruktor”- koło techniczne,
- zabawy w kąciku sklepowym, posługiwanie się pieniędzmi, wydzieranie, rysowanie, lepienie.
- Świadomość i ekspresja kulturalna. Praca w tym obszarze ukierunkowana jest na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji: muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, a przez to otwarcie się na nowości i pomagają w nawiązaniu relacji.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- codzienne prace plastyczno- techniczne, udział w zajęciach rytmicznych, wystawy prac dzieci- tablica dla rodziców, strona internetowa, mali aktorzy- występy na uroczystościach przedszkolnych i prezentowanie umiejętności w środowisku lokalnym, udział w konkursach, koncertach, przedstawieniach teatralnych w RCKB i teatrzykach w przedszkolu.